Blog

Afrekenen met de grootste ‘dikmakers’

Misschien heb je al vaak geprobeerd af te vallen. Met een bepaald dieet of met een van de vele preparaten die in de handel zijn. En misschien is het resultaat van al die pogingen je tegengevallen. Of je bent aanvankelijk wel de nodige pondjes kwijtgeraakt, maar je was daarna weer heel snel terug op je oude gewicht. Ik hoor je denken waarom het dan met mijn programma Happy Weight Personal wèl zou lukken. Honderd procent garantie kan ik natuurlijk niet geven. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn een gezond gewicht te krijgen (en te behouden!). Maar als je... Lees meer

Appels met peren vergelijken

In theorie is afvallen simpel: wie meer calorieën verbruikt dan binnenkrijgt, valt af. Maar in de praktijk blijkt dit niet zo eenvoudig: veel mensen krijgen namelijk meer calorieën binnen dan ze nodig hebben. Met overtollige kilo’s als gevolg. Calorieën (eigenlijk spreken we tegenwoordig van joules) geven aan hoeveel energie vrijkomt bij de vertering van voedingsmiddelen. Hiervoor bestaan uitgebreide tabellen, maar je kunt het ook terugvinden op het etiket van verpakte voedingsmiddelen. Zo levert een volkorenboterham ongeveer 74 kilocalorieën (kcal). Met die energie kun je bijvoorbeeld een klein halfuurtje wandelen. In de ideale situatie is er een zeker evenwicht tussen de opname en... Lees meer

Weer aankomen met een extra bonus

Voor een gezond gewicht is goede voeding onontbeerlijk. Daar zijn alle deskundigen het wel over eens. Maar wat is goede voeding? Ik heb boekenkasten vol met de meest uiteenlopende diëten en adviezen. Noem een dieet en ik heb het geprobeerd. Vaak lopen de adviezen ver uiteen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het vrij simpel is: voor een gewoon gezond gewicht volstaat gewone voeding. Je hoeft geen poeders, pillen of shakes te slikken. Je hoeft niet in paniek te raken als ergens suiker in zit. Je hoeft niet dagelijks gojibessen of chiazaad te eten. Als je die zogenaamde superfoods lekker vindt,... Lees meer